facts and figures of our work
SUCCESSES & Stumbles of our work
Net zo sociaal als duurzaam
In 2023 werkten we aan 74 duurzame projecten, 37 sociale projecten en 22 projecten die zowel sociaal als duurzaam waren. We zijn ervan overtuigd dat een duurzame toekomst ook een inclusieve toekomst is, en vice versa. Daarom streven we naar een evenwichtigere balans tussen duurzame en sociale projecten.
Hoewel we in 2023 prachtige inclusieve projecten hebben gerealiseerd, zoals Code-V en Stek, zien we dat de balans nog niet ideaal is. In 2024 zullen we actief zoeken naar manieren om deze balans te verbeteren en zo nog meer impact te maken.
Impact met
0
duurzame & Sociale projecten
We worden echt blij als we voor onze projecten beide boxjes kunnen aanvinken.
Impact met
0
sociale projecten
Onze projecten zijn sociaal als ze aantoonbaar bijdragen aan een inclusieve en diverse samenleving waarin niemand achterblijft.
Impact met
0
duurzame projecten
Onze projecten zijn duurzaam als ze aantoonbaar bijdragen aan biodiversiteit, CO2-reductie of het gebruik van hernieuwbare energie.
Totaal aantal projecten 2023
0
totaal
In 2022 werkten we aan 114 projecten voor verschillende opdrachtgevers. We checken bij alle projecten of ze een duurzaam of sociaal doel voor ogen hebben. Het liefst allebei!
Hoe we dat beoordelen lees je in onze guidelines for change.
Award gewonnen
Design for a social change
In 2022 won ons boek ‘Jongeren en het zorgen voor hun morgen’ een IDA design award. In 2023 deden we dat nog eens dunnetjes over met een Indigo design award in de categorie Design for a Social Change.
waardevolle
samenwerkingen
De kunst van het niet doen
We houden onvermoeibaar vast aan onze inhoudelijke en creatieve impact reis naar een betere wereld. We bundelen onze krachten uitsluitend met gelijkgestemden die zich inzetten voor een eerlijke, duurzame, gezonde wereld voor iedereen.
We toetsen alle nieuwe opdrachtgevers of ze onze missie delen. Vaak is dat best lastig, want de meeste bedrijven komen met goede bedoelingen bij ons terecht. Hoe we die bedrijven toetsen, kun je lezen in onze ‘Guidelines for Change’.
Dit jaar hebben we besloten om een samenwerking met een grote speler uit de zuivelindustrie niet aan te gaan. Daarnaast hebben we de lange samenwerking met een bestaande opdrachtgever stopgezet in verband met investeringen in de fossiele industrie.
Code V
ABN Amro, ING, RomInwest zijn grote spelers in de financiële wereld. Een wereld waar vrouwen vaak het onderspit delven. Dat moet anders! Samen met dit sterke trio hebben we Code V neergezet.
AP Moller
AP Moller is een Deense investeringsmaatschappij die investeert in bedrijven die een positieve impact hebben op de samenleving. Samen met het team van AP Moller hebben we het impact report vormgeven.
Publiqa
Heel veel websites zijn niet toegankelijk voor een grote groep mensen. Joost van der Steen is naast oud schoolgenoot ook bedenker van het platform Publiqa. Met Publiqa kun je zelf online publicaties maken, die toegankelijk zijn voor iedereen. Wij schakelden Joost’ expertise in voor publicatie van de NPRES.
MN
We zijn heel blij met onze kersverse samenwerking met MN. MN beheert het vermogen van verschillende pensioenfondsen. Met hun scherpe ESG-analyses zorgen ze ervoor dat beleggingen bijdragen aan een betere wereld.
biodiversiteit • windenergie • genderongelijkheid • discriminatie • diversiteit en inclusie • cortisol • voedselzekerheid • duurzame koeling • foodwaste • the future is now • verduurzamen • CO2 • jongeren • gezondheid • surfen • natuur • politiek • B-corp
biodiversiteit • windenergie • genderongelijkheid • discriminatie • diversiteit en inclusie • cortisol • voedselzekerheid • duurzame koeling • foodwaste • the future is now • verduurzamen • CO2 • jongeren • gezondheid • surfen • natuur • politiek • B-corp
biodiversiteit • windenergie • genderongelijkheid • discriminatie • diversiteit en inclusie • cortisol • voedselzekerheid • duurzame koeling • foodwaste • the future is now • verduurzamen • CO2 • jongeren • gezondheid • surfen • natuur • politiek • B-corp
problems
(not yet) solved
Pieter Pot is not
Bijna alles in de supermarkt is verpakt in plastic. Niet bij Pieter Pot. Daarom vervingen we in 2022 een deel van onze boodschappen door de verpakkingsvrije producten van Pieter Pot. Daarmee reduceerden we ons plastic afval met ongeveer 10%.
Helaas zat het in 2023 niet mee voor Pieter Pot. Het bedrijf ging failliet. Daardoor werden wij gedwongen om onze boodschappen weer in een ‘gewone’ supermarkt te doen.
Gelukkig heeft Pieter Pot in 2023 een doorstart gemaakt en gaan we weer verpakkingsvrij boodschappen doen.
Meten is weten
Op onze studio wordt best wat afval geproduceerd. We hebben ons ten doel gesteld om onze afvalberg te verkleinen. Vooral plastic afval is ons een doorn in het oog. Maar hoe weet je of je goed bezig bent als je het niet meet? We zijn inmiddels gestart met het wegen van ons plastic- en restafval, zodat we weten of we goed bezig zijn.
Helaas is Gemeente Den Haag in 2023 gestopt met gescheiden afval op te halen. Om achteraf automatisch te sorteren. Is dit nu beter of slechter voor onze houding ten opzichte van afval?
Online CO2-puzzel
We hadden het er al over in ons impact report van vorig jaar; onze website is vervuilend. En niet zo’n klein beetje. Met behulp van digitalbeacon.co kwamen we erachter dat onze website als ‘bad’ gerankt wordt. Tijd voor actie!
In 2023 hebben we de website op een aantal punten verbeterd. Vooral door het gebruik van (heel veel) beeld scoorde onze website slecht. We hebben de beelden onder handen genomen, waardoor de website sneller en lichter is geworden.
Maar het is nog niet genoeg. Digital Beacon heeft de manier van analyseren en rapporteren veranderd. Daardoor is het lastig om onze huidige score te vergelijken met die van vorig jaar. Wat wel duidelijk is, is dat de website nog steeds slecht scoort. In 2024 gaan we hier werk van maken.